Διαφορά μεταξύ των αναθεωρήσεων του "Απόφαση Ανάληψης Υποχρέωσης ΝΠΙΔ Φορέα Γενικής Κυβέρνησης"

Από Γνωσιακή Βάση Υπηρεσιών και Διαδικασιών του Δημοσίου Τομέα
Μετάβαση σε: πλοήγηση, αναζήτηση
μ (Ο Organotic μετακίνησε τη σελίδα Έκδοση Αποφάσεων Ανάληψης Υποχρέωσης Φορέων Γενικής Κυβέρνησης στην [[Απόφαση Ανάληψης Υποχρέωσης ΝΠΙΔ Φο...)
 
(10 ενδιάμεσες αναθεωρήσεις από τον ίδιο χρήστη δεν εμφανίζεται)
Γραμμή 2: Γραμμή 2:
 
|Τίτλος υπηρεσίας = Απόφαση Ανάληψης Υποχρέωσης
 
|Τίτλος υπηρεσίας = Απόφαση Ανάληψης Υποχρέωσης
 
|χρώμα = background:#C1D8FF;
 
|χρώμα = background:#C1D8FF;
|εικόνα = 
 
 
|μέγεθος_εικόνας =  
 
|μέγεθος_εικόνας =  
 
|λεζάντα        = λογότυπο
 
|λεζάντα        = λογότυπο
 
|τίτλος          =  
 
|τίτλος          =  
|Από ποιους παρέχεται =Υπάλληλος Τμήματος Προϋπολογισμού - Λογιστηρίου της Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών   
+
|Από ποιους παρέχεται =Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών   του Φορέα    
|Σε ποιους παρέχεται =Εσωτερική Διαδικασία των Δήμων στα πλαίσια διενέργειας δαπανών - συνήθως στο Γραφείο Προμηθειών και την Τεχνική Υπηρεσία για τη συνέχιση των διεργασιών ανάθεσης προμήθειας, υπηρεσίας ή έργου
+
|Σε ποιους παρέχεται =Εσωτερική Διαδικασία των ΝΠΙΔ Φορέων Γενικής Κυβέρνησης στα πλαίσια διενέργειας δαπανών για διαδικασία ανάθεσης προμηθειών, υπηρεσιών και εκτέλεσης έργων.
|Νομοθετικό πλαίσιο =ΠΔ 80/2016, Ν. 4270/2014     
+
|Νομοθετικό πλαίσιο =Ν. 4270/2014 και ΠΔ 80/2016      
|Εργάσιμες ημέρες κατά προσέγγιση = 
 
|Κόστος σε ευρώ =0,00         
 
|Ταυτότητα υπηρεσίας2 =
 
|Αρμόδια αρχή =ΟΤΑ Α' Βαθμού - Δήμος
 
 
}}
 
}}
 
==Περιγραφή Υπηρεσίας==
 
==Περιγραφή Υπηρεσίας==
Ανάληψη υποχρέωσης είναι η διοικητική πράξη με την οποία γεννάται ή βεβαιώνεται υποχρέωση των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης έναντι τρίτων. Με την δημοσιονομική έννοια, είναι η διοικητική πράξη (απόφαση του αρμόδιου Διατάκτη), με την οποία εγκρίνεται η πραγματοποίηση της δαπάνης και δεσμεύεται η αναγκαία πίστωση '''πριν''' από οποιαδήποτε σχετική ενέργεια. Δαπάνη, για την οποία δεν έχει διενεργηθεί ανάληψη υποχρέωσης πριν την πραγματοποίησή της '''δεν''' είναι νόμιμη, γεγονός που δεν μπορεί να θεραπευτεί με εκ των υστέρων ανάληψη. Συνεπώς, εξυπακούεται πως η ημερομηνία της απόφασης ανάληψης υποχρέωσης δεν μπορεί να είναι μεταγενέστερης της ημερομηνίας παραλαβής του τιμολογίου ή άλλου ισοδύναμου εγγράφου από τον φορέα. Εξαίρεση από τον παραπάνω κανόνα υφίσταται μόνο για τις δαπάνες που επιβάλλονται εκτάκτως από διατάξεις νόμου ή από τελεσίδικη δικαστική απόφαση, όταν κατά την παραλαβή του παραστατικού της δαπάνης  
+
Ανάληψη υποχρέωσης είναι η διοικητική πράξη με την οποία γεννάται ή βεβαιώνεται υποχρέωση των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης έναντι τρίτων. Με την δημοσιονομική έννοια, είναι η διοικητική πράξη (απόφαση του αρμόδιου Διατάκτη), με την οποία εγκρίνεται η πραγματοποίηση της δαπάνης και δεσμεύεται η αναγκαία πίστωση '''πριν''' από οποιαδήποτε σχετική ενέργεια. Δαπάνη, για την οποία δεν έχει διενεργηθεί ανάληψη υποχρέωσης πριν την πραγματοποίησή της '''δεν''' είναι νόμιμη, γεγονός που δεν μπορεί να θεραπευτεί με εκ των υστέρων ανάληψη. Συνεπώς, εξυπακούεται πως η ημερομηνία της απόφασης ανάληψης υποχρέωσης δεν μπορεί να είναι μεταγενέστερης της ημερομηνίας παραλαβής του τιμολογίου ή άλλου ισοδύναμου εγγράφου από τον φορέα. Εξαίρεση από τον παραπάνω κανόνα υφίσταται μόνο για τις δαπάνες που επιβάλλονται εκτάκτως από διατάξεις νόμου ή από τελεσίδικη δικαστική απόφαση, όταν κατά την παραλαβή του παραστατικού της δαπάνης δεν υπάρχουν σχετικές διαθέσιμες πιστώσεις, ώστε να διενεργηθεί η ανάληψη. Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να να γίνει το συντομότερο δυνατό αναμόρφωση του Προϋπολογισμού, προκειμένου να εξασφαλισθούν οι πιστώσεις και να διενεργηθεί άμεσα η ανάληψη υποχρέωσης, η οποία, εκ των πραγμάτων, θα έχει ημερομηνία μεταγενέστερη της ημερομηνίας παραλαβής του τιμολογίου ή άλλου ισοδύναμου εγγράφου.   
  
 
Προκειμένου να αναληφθεί εγκαίρως οποιαδήποτε δέσμευση ή να εκτελεσθεί οποιαδήποτε δαπάνη, εκδίδεται απόφαση ανάληψης υποχρέωσης η οποία περιέχει βεβαίωση του αρμόδιου οργάνου περί ύπαρξης και δέσμευσης της αναγκαίας πίστωσης ('''δημοσιονομική δέσμευση'''). (παρ 1 άρθρο 66 ν. 4270/2014)
 
Προκειμένου να αναληφθεί εγκαίρως οποιαδήποτε δέσμευση ή να εκτελεσθεί οποιαδήποτε δαπάνη, εκδίδεται απόφαση ανάληψης υποχρέωσης η οποία περιέχει βεβαίωση του αρμόδιου οργάνου περί ύπαρξης και δέσμευσης της αναγκαίας πίστωσης ('''δημοσιονομική δέσμευση'''). (παρ 1 άρθρο 66 ν. 4270/2014)
Γραμμή 21: Γραμμή 16:
 
=== Σχετική Νομοθεσία ===
 
=== Σχετική Νομοθεσία ===
 
[https://diadikasies.gr/%CE%91%CF%81%CF%87%CE%B5%CE%AF%CE%BF:%CE%9D.4270_2014.pdf Ν.4270 2014.pdf] Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) − δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις, και οι τροποποιήσεις αυτού.  
 
[https://diadikasies.gr/%CE%91%CF%81%CF%87%CE%B5%CE%AF%CE%BF:%CE%9D.4270_2014.pdf Ν.4270 2014.pdf] Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) − δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις, και οι τροποποιήσεις αυτού.  
 +
 +
Εγκύκλιος Υπουργείου  Οικονομικών  2/18993/28.2.2014 [https://el.diadikasies.gr/images/7/73/2-18993.pdf]  "Οδηγίες για την τήρηση του Μητρώου Δεσμεύσεων"     
  
 
[https://diadikasies.gr/images/b/ba/%CE%A0%CE%94_80_16.pdf Π.Δ. 80/16 (ΦΕΚ 145/05.08.2016 τεύχος Α'): “Ανάληψη υποχρεώσεων από τους διατάκτες."]
 
[https://diadikasies.gr/images/b/ba/%CE%A0%CE%94_80_16.pdf Π.Δ. 80/16 (ΦΕΚ 145/05.08.2016 τεύχος Α'): “Ανάληψη υποχρεώσεων από τους διατάκτες."]
Γραμμή 49: Γραμμή 46:
 
'''ε'''. όλες οι '''εκκρεμείς υποχρεώσεις''' και '''τα ανεξόφλητα τιμολόγια''' στο τέλος του έτους '''μεταφέρονται στο επόμενο οικονομικό''' '''έτος''' σύμφωνα με την παράγραφο 7 του άρθρου 66 του ν. 4270/2016 και εξοφλούνται κατά χρονική προτεραιότητα. (παρ 3 άρθρο 68 ν. 4270/2014)
 
'''ε'''. όλες οι '''εκκρεμείς υποχρεώσεις''' και '''τα ανεξόφλητα τιμολόγια''' στο τέλος του έτους '''μεταφέρονται στο επόμενο οικονομικό''' '''έτος''' σύμφωνα με την παράγραφο 7 του άρθρου 66 του ν. 4270/2016 και εξοφλούνται κατά χρονική προτεραιότητα. (παρ 3 άρθρο 68 ν. 4270/2014)
  
'''iii)'''  Κατόπιν τεκμηριωμένου αιτήματος του διατάκτη, ο Προϊστάμενος Οικονομικών Υπηρεσιών καταρτίζει σε δύο (2) αντίτυπα το σχέδιο της σχετικής απόφασης ανάληψης υποχρέωσης και συντάσσει βάσει των τηρούμενων στοιχείων τη βεβαίωση της παρ. 2 του άρθρου 3 του παρόντος, εφόσον:
+
'''iii)'''  Κατόπιν τεκμηριωμένου αιτήματος του διατάκτη, ο Προϊστάμενος Οικονομικών Υπηρεσιών εγκρίνει το σχέδιο της σχετικής απόφασης ανάληψης υποχρέωσης και συντάσσει βάσει των τηρούμενων στοιχείων τη βεβαίωση της παρ. 2 του άρθρου 3 του παρόντος, εφόσον:
  
 
-  συντρέχουν οι οριζόμενες στο άρθρο 66 παρ. 2 του Ν. 4270/2014, όπως ισχύει, προϋποθέσεις,
 
-  συντρέχουν οι οριζόμενες στο άρθρο 66 παρ. 2 του Ν. 4270/2014, όπως ισχύει, προϋποθέσεις,
Γραμμή 59: Γραμμή 56:
 
-  το αίτημα για την έκδοση της σχετικής απόφασης ανάληψης προηγείται οποιασδήποτε άλλης ενέργειας πραγματοποίησης της δαπάνης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο παρόν διάταγμα. (παρ 1 άρθρο 4 του ΠΔ 80/2016)
 
-  το αίτημα για την έκδοση της σχετικής απόφασης ανάληψης προηγείται οποιασδήποτε άλλης ενέργειας πραγματοποίησης της δαπάνης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο παρόν διάταγμα. (παρ 1 άρθρο 4 του ΠΔ 80/2016)
  
Η ανάρτηση στο διαδίκτυο των αποφάσεων ανάληψης υποχρέωσης που αφορούν δαπάνες υπηρεσιών για τις οποίες οι Δημοσιονομικές Υπηρεσίες Εποπτείας και Ελέγχου (ΔΥΕΕ) ασκούν αρμοδιότητες των παραγράφων 4 και 5 του άρθρου 24, καθώς και των άρθρων 26, 66 και 69Γ του ν. 4270/2014 (Α΄143), διενεργείται από την αρμόδια υπηρεσία του διατάκτη, κατά παρέκκλιση των διατάξεων της περίπτωσης α΄ της παρ. 1 του άρθρου 4 του π.δ. 80/2016 (Α΄145). (άρθρο 40 Ν.4484/17)
+
Η ανάρτηση στο διαδίκτυο των αποφάσεων ανάληψης υποχρέωσης που αφορούν δαπάνες υπηρεσιών διενεργείται από την αρμόδια υπηρεσία του διατάκτη, κατά παρέκκλιση των διατάξεων της περίπτωσης α΄ της παρ. 1 του άρθρου 4 του π.δ. 80/2016 (Α΄145). (άρθρο 40 Ν.4484/17)
  
 
Οι διακηρύξεις, οι αποφάσεις ανάθεσης και οι συμβάσεις που συνάπτονται για λογαριασμό των φορέων Γενικής Κυβέρνησης αναφέρουν απαραίτητα τον '''αριθμό και τη χρονολογία''' της απόφασης ανάληψης υποχρέωσης, τον '''αριθμό καταχώρισής της στα λογιστικά βιβλία''' του οικείου φορέα, καθώς και τον '''αριθμό της απόφασης έγκρισης της πολυετούς ανάληψης''' σε περίπτωση που η δαπάνη εκτείνεται σε περισσότερα του ενός οικονομικά έτη. (παρ 4 άρθρο 4 του ΠΔ 80/2016)
 
Οι διακηρύξεις, οι αποφάσεις ανάθεσης και οι συμβάσεις που συνάπτονται για λογαριασμό των φορέων Γενικής Κυβέρνησης αναφέρουν απαραίτητα τον '''αριθμό και τη χρονολογία''' της απόφασης ανάληψης υποχρέωσης, τον '''αριθμό καταχώρισής της στα λογιστικά βιβλία''' του οικείου φορέα, καθώς και τον '''αριθμό της απόφασης έγκρισης της πολυετούς ανάληψης''' σε περίπτωση που η δαπάνη εκτείνεται σε περισσότερα του ενός οικονομικά έτη. (παρ 4 άρθρο 4 του ΠΔ 80/2016)
  
 
==Έντυπο που χρησιμοποιείται==
 
==Έντυπο που χρησιμοποιείται==
ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΑΝΑΛΗΨΗΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ  (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α' Εγκυκλίου 2/18993/28.2.2014/ΔΠΔΣΜ)
+
'''ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΑΝΑΛΗΨΗΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ'''   (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α' Εγκυκλίου 2/18993/28.2.2014 και Π.Δ. 80/2016)
 
 
'''Τύπος και περιεχόμενο απόφασης ανάληψης υποχρέωσης'''
 
 
 
Η απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, με την οποία εγκρίνεται και αναγνωρίζεται ταυτόχρονα από το διατάκτη ή το κατά νόμο εξουσιοδοτημένο όργανο η πραγματοποίηση δαπανών, περιλαμβάνει απαραίτητα:
 
 
 
α. Τις διατάξεις των νόμων ή κανονιστικών πράξεων, με τις οποίες επιτρέπεται η πραγματοποίηση της συγκεκριμένης δαπάνης.
 
  
β. Το είδος, πλήρη αιτιολόγηση της δαπάνης με σαφή αναφορά στη συγκεκριμένη δραστηριότητα που εξυπηρετείται από την πραγματοποίησή της και στο χρόνο υλοποίησής της.
+
στο οποίο περιλαμβάνονται:
  
γ. Το ύψος της συνολικής επιβάρυνσης που προκαλείται στον προϋπολογισμό του φορέα, καθώς και την κατανομή αυτής κατ' έτος σε περίπτωση τμηματικής πραγματοποίησης της δαπάνης σε περισσότερα του ενός οικονομικά έτη.
+
α) Οι ειδικές διατάξεις που προβλέπουν την δαπάνη
  
δ. Τον αριθμό της απόφασης προέγκρισης (προηγούμενης έγκρισης) της πολυετούς υποχρέωσης.
+
β) Το είδος και η αιτίολογία πραγματοποίησης της δαπάνης, αναλυτικά. Ελλείψει σχετικής διάταξης νόμου συμπληρώνονται υποχρεωτικά οι σκοποί του οικείου φορά που εξυπηρετείτούνται με την πραγματοποίηση της δαπάνης
  
ε. Το/τα οικονομικό/ά έτος/η πραγματοποίησης της δαπάνης.
+
γ) Το ύψος της συνολικής επιβάρυνσης του Προϋπολογισμού του οικείου φορέα ή η κατ' εκτίμηση δαπάνη, καθώς και κατανομή της σε περίπτωση που αυτή εκτείνεται σε περισσότερα του ενός έτη
 
 
στ. Τον τίτλο και τον κωδικό αριθμό του φορέα και του ειδικού φορέα, καθώς και τον κωδικό αριθμό εξόδου. (παρ 1 άρθρο 3 του ΠΔ 80/2016)
 
 
 
Επί της απόφασης της παραγράφου 1 συντάσσεται παρά πόδας πράξη-βεβαίωση του Προϊσταμένου Οικονομικών Υπηρεσιών του οικείου φορέα περί: α) ύπαρξης σχετικής πίστωσης στον προϋπολογισμό του και, ειδικά για τους φορείς της Κεντρικής Διοίκησης, εντός του ποσοστού διάθεσης αυτής και β) δέσμευσης ισόποσης πίστωσης για την πληρωμή της δαπάνης. (παρ 2 άρθρο 3 του ΠΔ 80/2016)
 
  
 
Η απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, με τη σχετική βεβαίωση του Προϊσταμένου Οικονομικών Υπηρεσιών, αναρτάται στο διαδίκτυο (πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ») και λαμβάνει μοναδικό αριθμό διαδικτυακής ανάρτησης (ΑΔΑ) που αναγράφεται επί του σώματος αυτής. (παρ 3 άρθρο 3 του ΠΔ 80/2016)
 
Η απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, με τη σχετική βεβαίωση του Προϊσταμένου Οικονομικών Υπηρεσιών, αναρτάται στο διαδίκτυο (πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ») και λαμβάνει μοναδικό αριθμό διαδικτυακής ανάρτησης (ΑΔΑ) που αναγράφεται επί του σώματος αυτής. (παρ 3 άρθρο 3 του ΠΔ 80/2016)
Γραμμή 93: Γραμμή 80:
 
|-
 
|-
 
|1
 
|1
|Εισήγηση για βεβαίωση ύπαρξης επαρκών πιστώσεων εγγεγραμμένων  στο προϋπολογισμό του Δήμου
+
|Αίτημα Απόφασης Ανάληψης Υποχρέωσης.
| rowspan="2" |Αρμόδια Υπηρεσία του Δήμου, που διαχειρίζεται την δαπάνη (προμήθεια, υπηρεσία, έργο κλπ)
+
| rowspan="2" |Αρμόδια Υπηρεσία του ΝΠΙΔ του Φορέα, η οποία εξουσιοδοτείται στην πραγματοποίηση της προμήθειας, υπηρεσίας ή έργου
 
|-
 
|-
 
|2
 
|2
|Πρωτογενές αιτήματος αναρτημένο στο ΚΗΜΔΗΣ, εάν πρόκειται για δαπάνη άνω των 1.000,00€ (προ ΦΠΑ)
+
|Απόφαση Έγκρισης για την πραγματοποίηση της προμήθειας, υπηρεσίας ή εκτέλεσης έργου και την αντίστοιχη προϋπολογιζόμενη δαπάνη, στην οποία θα περιγράφεται το είδος, ο σκοπός και οτιδήποτε άλλο είναι απαραίτητο για την τεκμηρίωση της ανάγκης υλοποίησης των παραπάνω. Στην περίπτωση αιτήματος έγκρισης πολυετών δαπανών, απαιτείται επιπλέον και ο επιμερισμός της δαπάνης σε κάθε ένα από τα έτη υλοποίησης. 
 
|-
 
|-
 
|3
 
|3
|Τεχνική Έκθεση ή Μελέτη που να   περιγράφει το είδος της δαπάνης με το χρονοδιάγραμμα εκτέλεσής της  (καθορισμός των οικονομικών χρήσεων όταν πρόκειται για πολυετείς δαπάνες)
+
|
|Συντάκτης Μελετητής Υπάλληλος του Δήμου
+
|
 
|-
 
|-
 
|4
 
|4
|Απόφασης έγκρισης πραγματοποίησης της σχετικής δαπάνης από το  αρμόδιο όργανο του Δήμου, ανάλογα με την περίπτωση.
+
|
|Αρμόδια Υπηρεσία του Δήμου, που διαχειρίζεται την δαπάνη  (Συνήθως το Γραφείο Προμηθειών)
+
|
 
|-
 
|-
 
|5
 
|5
|Απόφαση του Διατάκτη (Δήμαρχος, Οικονομική Επιτροπή ή Δημοτικό  Συμβούλιο ανάλογα με το είδος της δαπάνης) για την ψήφιση της πίστωσης
+
|
|Τμήματα Υποστήριξης Αιρετών Οργάνων του Δήμου (Γραμματεία Οικονομικής Επιτροπής - ΟΕ ή  Γραμματεία Δημοτικού Συμβουλίου - ΔΣ)
+
|
 
|-
 
|-
 
|}
 
|}
Γραμμή 122: Γραμμή 109:
 
|-
 
|-
 
|1
 
|1
|Έλεγχος για την ύπαρξη επαρκών πιστώσεων στον ΚΑ εξόδων του εγκεκριμένου προϋπολογισμού του Δήμου.
+
|Ελέγχεται στο αίτημα απόφασης ανάληψης υποχρέωσης, εάν:
 +
α) το ποσό της δαπάνης είναι εντός των ορίων της σχετικής πίστωσης 
 +
 
 +
β) η δαπάνη είναι νόμιμη και αν υπάρχει στον προϋπολογισμό εγγεγραμμένη σχετική και επαρκής πίστωση 
 +
 
 +
γ) το αίτημα του διατάκτη για την έκδοση σχετικής απόφασης προηγείται οποιασδήποτε άλλης ενέργειας πραγματοποίησης της δαπάνης 
 +
 
 +
δ) τα διοικητικά όργανα ενήργησαν σύμφωνα με τους καθορισμένους από το νόμο ή τις κανονιστικές αποφάσεις τύπους, όρους και προϋποθέσεις και εντός της εξουσίας, που τους έχει παρασχεθεί. Ο εν λόγω έλεγχος δεν συνιστά έλεγχο σκοπιμότητας, αλλά περιορίζεται στα τυπικά θέματα νομιμότητας της διοικητικής πράξης, χωρίς να επεκτείνεται σε θέματα ουσίας ή κρίσεως των ενεργειών 
 +
 
 
| rowspan="5" |ν. 4270/2014  
 
| rowspan="5" |ν. 4270/2014  
  
 
Π.Δ. 80/16
 
Π.Δ. 80/16
|Υπάλληλος τμήματος Προϋπολογισμού και ελέγχου των πιστώσεων
+
|Υπάλληλος τμήματος Προϋπολογισμού  
 
|Αυθημερόν
 
|Αυθημερόν
 
|-
 
|-
 
|2
 
|2
|Σύνταξη Βεβαίωσης παρά πόδας του Σχεδίου Απόφασης Ανάληψης Δαπάνης (ΠΑΥ) ότι: 1) η δαπάνη ύψους ευρώ ...... είναι εντός του διαθέσιμου ποσοστού πίστωσης του ΚΑ Εξόδων...... και 2) τη συνδρομή των προϋποθέσεων της παρ 1α του άρθρου 4 του ΠΔ 80/2016 ότι: i) συντρέχουν οι οριζόμενες στο άρθρο 66 παρ. 2 του Ν. 4270/2014, όπως ισχύει, προϋποθέσεις, ii) η δαπάνη στην οποία αφορά είναι νόμιμη κατά την έννοια του άρθρου 91, παρ. 2, εδάφιο β’ του Ν. 4270/2014, iii) η σχετική απαίτηση δεν έχει υποπέσει σε παραγραφή. 3) το υπόλοιπο προς Ανάληψη ποσό ..... €.  
+
|Σύνταξη Βεβαίωσης παρά πόδας του Σχεδίου Απόφασης Ανάληψης Δαπάνης ότι το ποσό της ανωτέρω δαπάνης, του συγκεκριμένου λογαριασμού είναι εντός του διαθέσιμου προϋπολογισμού του αντίστοιχου έτους.  
|Υπάλληλος τμήματος Προϋπολογισμού και ελέγχου των πιστώσεων και Υπογραφή από τον ΠΟΥ (Προϊστάμενος Οικονομικών Υπηρεσιών) και τον Αντιδήμαρχο Οικονομικών Υπηρεσιών
+
 
 +
|Υπάλληλος τμήματος Προϋπολογισμού και ελέγχου των πιστώσεων και Υπογραφή από τον ΠΟΥ (Προϊστάμενος Οικονομικών Υπηρεσιών)
 
|Αυθημερόν
 
|Αυθημερόν
 
|-
 
|-
 
|3
 
|3
|Εάν δεν επαρκούν οι πιστώσεις για την  συγκεκριμένη δαπάνη προχωρούμε σε σύνταξη εισήγησης προς του Δημοτικό Συμβούλιο για Αναμόρφωση και Ενίσχυση του απαραίτητου ΚΑ εξόδων
+
|Εάν δεν επαρκούν οι πιστώσεις για την  συγκεκριμένη δαπάνη προχωρούμε σε σύνταξη εισήγησης προς το αρμόδιο όργανο (Διευθύνων Σύμβουλος ή ΔΣ) για Αναμόρφωση και Ενίσχυση του απαραίτητου λογαριασμού του προϋπολογισμού
|Υπάλληλος τμήματος Προϋπολογισμού και  ελέγχου των πιστώσεων και Υπογραφή από τον ΠΟΥ
+
|Υπάλληλος τμήματος Προϋπολογισμού και  ελέγχου των πιστώσεων και Υπογραφή από τον ΠΟΥ και το αρμόδιο όργανο
|
+
|Αυθημερόν
 
|-
 
|-
 
|4
 
|4
|Βεβαίωση «παρά πόδας» της ΠΑΥ από τον  ΠΟΥ σε συνέχεια της λήψης απόφασης από τον αρμόδιο διατάκτη (Δήμαρχο ή ΟΕ ή ΔΣ) για την ψήφιση της πίστωσης και εγγραφή αυτής στο Μητρώο Δεσμεύσεων του Δήμου
+
|Προώθηση υπογεγραμμένου σχεδίου απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, με τη σχετική βεβαίωση του Προϊσταμένου Οικονομικών Υπηρεσιών, προς τον διατάκτη και ανάρτηση στο διαδίκτυο (πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ»), ώστε να λάβει μοναδικό αριθμό διαδικτυακής ανάρτησης (ΑΔΑ) που αναγράφεται επί του σώματος αυτής. (παρ 3 άρθρο 3 του ΠΔ 80/2016). Παράλληλα, το ποσό της δαπάνης δεσμεύεται, μέσω του πληροφοριακού συστήματος (ΠΣ) του φορέα, στον προϋπολογισμό, λαμβάνοντας απο το ΠΣ μοναδικό αριθμό καταχώρησης (αριθμός δέσμευσης)
 
|Υπάλληλος τμήματος Προϋπολογισμού και  ελέγχου των πιστώσεων και Υπογραφή από τον ΠΟΥ
 
|Υπάλληλος τμήματος Προϋπολογισμού και  ελέγχου των πιστώσεων και Υπογραφή από τον ΠΟΥ
 
|
 
|
 
|-
 
|-
 
|5
 
|5
|Με τη σύνταξη και ανάρτηση της σχετικής απόφασης ανάληψης υποχρέωσης από τον διατάκτη (κατά περίπτωση: Δημάρχου ή ΟΕ ή ΔΣ) στο ΔΙΑΥΓΕΙΑ ή/και όπου απαιτείται στο ΚΗΜΔΗΣ για την έγκριση του  αιτήματος, γίνεται η συμπλήρωση του Μητρώου Δεσμεύσεων του Δήμου με τα πλήρη στοιχεία της  Απόφασης καθώς και τα ΑΔΑ, ΑΔΑΜ για  την έναρξη ισχύος της πράξης.
+
|
|Υπάλληλος τμήματος Προϋπολογισμού και  ελέγχου των πιστώσεων
+
|
 
|
 
|
 
|-
 
|-

Τελευταία αναθεώρηση της 15:11, 17 Μαΐου 2018

Απόφαση Ανάληψης Υποχρέωσης ΝΠΙΔ Φορέα Γενικής Κυβέρνησης
Από ποιους παρέχεται Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του Φορέα
Σε ποιους παρέχεται Εσωτερική Διαδικασία των ΝΠΙΔ Φορέων Γενικής Κυβέρνησης στα πλαίσια διενέργειας δαπανών για διαδικασία ανάθεσης προμηθειών, υπηρεσιών και εκτέλεσης έργων.
Νομοθετικό πλαίσιο Ν. 4270/2014 και ΠΔ 80/2016

Περιγραφή Υπηρεσίας

Ανάληψη υποχρέωσης είναι η διοικητική πράξη με την οποία γεννάται ή βεβαιώνεται υποχρέωση των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης έναντι τρίτων. Με την δημοσιονομική έννοια, είναι η διοικητική πράξη (απόφαση του αρμόδιου Διατάκτη), με την οποία εγκρίνεται η πραγματοποίηση της δαπάνης και δεσμεύεται η αναγκαία πίστωση πριν από οποιαδήποτε σχετική ενέργεια. Δαπάνη, για την οποία δεν έχει διενεργηθεί ανάληψη υποχρέωσης πριν την πραγματοποίησή της δεν είναι νόμιμη, γεγονός που δεν μπορεί να θεραπευτεί με εκ των υστέρων ανάληψη. Συνεπώς, εξυπακούεται πως η ημερομηνία της απόφασης ανάληψης υποχρέωσης δεν μπορεί να είναι μεταγενέστερης της ημερομηνίας παραλαβής του τιμολογίου ή άλλου ισοδύναμου εγγράφου από τον φορέα. Εξαίρεση από τον παραπάνω κανόνα υφίσταται μόνο για τις δαπάνες που επιβάλλονται εκτάκτως από διατάξεις νόμου ή από τελεσίδικη δικαστική απόφαση, όταν κατά την παραλαβή του παραστατικού της δαπάνης δεν υπάρχουν σχετικές διαθέσιμες πιστώσεις, ώστε να διενεργηθεί η ανάληψη. Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να να γίνει το συντομότερο δυνατό αναμόρφωση του Προϋπολογισμού, προκειμένου να εξασφαλισθούν οι πιστώσεις και να διενεργηθεί άμεσα η ανάληψη υποχρέωσης, η οποία, εκ των πραγμάτων, θα έχει ημερομηνία μεταγενέστερη της ημερομηνίας παραλαβής του τιμολογίου ή άλλου ισοδύναμου εγγράφου.

Προκειμένου να αναληφθεί εγκαίρως οποιαδήποτε δέσμευση ή να εκτελεσθεί οποιαδήποτε δαπάνη, εκδίδεται απόφαση ανάληψης υποχρέωσης η οποία περιέχει βεβαίωση του αρμόδιου οργάνου περί ύπαρξης και δέσμευσης της αναγκαίας πίστωσης (δημοσιονομική δέσμευση). (παρ 1 άρθρο 66 ν. 4270/2014)

Σχετική Νομοθεσία

Ν.4270 2014.pdf Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) − δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις, και οι τροποποιήσεις αυτού.

Εγκύκλιος Υπουργείου Οικονομικών 2/18993/28.2.2014 [1] "Οδηγίες για την τήρηση του Μητρώου Δεσμεύσεων"

Π.Δ. 80/16 (ΦΕΚ 145/05.08.2016 τεύχος Α'): “Ανάληψη υποχρεώσεων από τους διατάκτες."

Εγκύκλιος Υπουργείου Οικονομικών 2/85239/0026/2012/04.02.2014 Εγκύκλιος 2 85239 0026 2014.pdf "Συμπληρωματικές αναλήψεις υποχρεώσεων"

Εγκύκλιος Υπουργείου Οικονομικών 2/45592/0026/14.06.2017  “Εφαρμογή των διατάξεων του Π.Δ. 80/2016 από τους Δήμους”

Εγκύκλιος Υπουργείου Οικονομικών 2/86708/0026/28.11.2017 Υπ.-Οικ.-2-86708-0026-28.11.2017.pdf "Ανατροπές και αναλήψεις υποχρεώσεων"

Τρόπος διεκπεραίωσης

Χειρόγραφος ή/και ηλεκτρονικός

Ενέργειες υπηρεσιακών οργάνων 

i. Οι αρμόδιες υπηρεσίες για την εκκαθάριση και ενταλματοποίηση των δαπανών οφείλουν να ελέγχουν την τήρηση της ανωτέρω διαδικασίας και να μην προβαίνουν σε εκκαθάριση και ενταλματοποίηση αυτών, εφόσον δεν πληρούν τις τιθέμενες προϋποθέσεις. Καμία ατομική διοικητική πράξη που προκαλεί δαπάνη σε βάρος του προϋπολογισμού φορέα της Γενικής Κυβέρνησης δεν ισχύει εάν δεν αναγράφεται στο προοίμιο αυτής ο αριθμός της σχετικής Απόφασης Ανάληψης Υποχρέωσης. (παρ 11 άρθρο 66 ν. 4270/2014)

ii. Οι προϊστάμενοι οικονομικών υπηρεσιών (ΠΟΥ) όλων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης διασφαλίζουν ότι:

α. οι δεσμεύσεις που εγκρίνονται και καταχωρούνται αφορούν νόμιμες και κανονικές δαπάνες και υπόκεινται στον όρο της διαθεσιμότητας επαρκούς υπολοίπου πιστώσεων υπό το συγκεκριμένο κωδικό του προϋπολογισμού,

β. για όλες τις πολυετείς υποχρεώσεις του προϋπολογισμού, έχουν τηρηθεί οι προϋποθέσεις του άρθρου 67 του ν. 4270/2014,

γ. τα τιμολόγια αγαθών και υπηρεσιών εξοφλούνται εντός των Προθεσμιών που προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις,

δδεν συσσωρεύονται ληξιπρόθεσμες οφειλές, και

ε. όλες οι εκκρεμείς υποχρεώσεις και τα ανεξόφλητα τιμολόγια στο τέλος του έτους μεταφέρονται στο επόμενο οικονομικό έτος σύμφωνα με την παράγραφο 7 του άρθρου 66 του ν. 4270/2016 και εξοφλούνται κατά χρονική προτεραιότητα. (παρ 3 άρθρο 68 ν. 4270/2014)

iii)  Κατόπιν τεκμηριωμένου αιτήματος του διατάκτη, ο Προϊστάμενος Οικονομικών Υπηρεσιών εγκρίνει το σχέδιο της σχετικής απόφασης ανάληψης υποχρέωσης και συντάσσει βάσει των τηρούμενων στοιχείων τη βεβαίωση της παρ. 2 του άρθρου 3 του παρόντος, εφόσον:

-  συντρέχουν οι οριζόμενες στο άρθρο 66 παρ. 2 του Ν. 4270/2014, όπως ισχύει, προϋποθέσεις,

-  η δαπάνη στην οποία αφορά είναι νόμιμη κατά την έννοια του άρθρου 91, παρ. 2, εδάφιο β' του Ν. 4270/2014,

-  η σχετική απαίτηση δεν έχει υποπέσει σε παραγραφή και

-  το αίτημα για την έκδοση της σχετικής απόφασης ανάληψης προηγείται οποιασδήποτε άλλης ενέργειας πραγματοποίησης της δαπάνης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο παρόν διάταγμα. (παρ 1 άρθρο 4 του ΠΔ 80/2016)

Η ανάρτηση στο διαδίκτυο των αποφάσεων ανάληψης υποχρέωσης που αφορούν δαπάνες υπηρεσιών διενεργείται από την αρμόδια υπηρεσία του διατάκτη, κατά παρέκκλιση των διατάξεων της περίπτωσης α΄ της παρ. 1 του άρθρου 4 του π.δ. 80/2016 (Α΄145). (άρθρο 40 Ν.4484/17)

Οι διακηρύξεις, οι αποφάσεις ανάθεσης και οι συμβάσεις που συνάπτονται για λογαριασμό των φορέων Γενικής Κυβέρνησης αναφέρουν απαραίτητα τον αριθμό και τη χρονολογία της απόφασης ανάληψης υποχρέωσης, τον αριθμό καταχώρισής της στα λογιστικά βιβλία του οικείου φορέα, καθώς και τον αριθμό της απόφασης έγκρισης της πολυετούς ανάληψης σε περίπτωση που η δαπάνη εκτείνεται σε περισσότερα του ενός οικονομικά έτη. (παρ 4 άρθρο 4 του ΠΔ 80/2016)

Έντυπο που χρησιμοποιείται

ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΑΝΑΛΗΨΗΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α' Εγκυκλίου 2/18993/28.2.2014 και Π.Δ. 80/2016)

στο οποίο περιλαμβάνονται:

α) Οι ειδικές διατάξεις που προβλέπουν την δαπάνη

β) Το είδος και η αιτίολογία πραγματοποίησης της δαπάνης, αναλυτικά. Ελλείψει σχετικής διάταξης νόμου συμπληρώνονται υποχρεωτικά οι σκοποί του οικείου φορά που εξυπηρετείτούνται με την πραγματοποίηση της δαπάνης

γ) Το ύψος της συνολικής επιβάρυνσης του Προϋπολογισμού του οικείου φορέα ή η κατ' εκτίμηση δαπάνη, καθώς και κατανομή της σε περίπτωση που αυτή εκτείνεται σε περισσότερα του ενός έτη

Η απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, με τη σχετική βεβαίωση του Προϊσταμένου Οικονομικών Υπηρεσιών, αναρτάται στο διαδίκτυο (πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ») και λαμβάνει μοναδικό αριθμό διαδικτυακής ανάρτησης (ΑΔΑ) που αναγράφεται επί του σώματος αυτής. (παρ 3 άρθρο 3 του ΠΔ 80/2016)

Δικαιολογητικά

Α/Α Απαραίτητα Δικαιολογητικά Κατάθεση από τον Αιτούντα
1 Αίτημα Απόφασης Ανάληψης Υποχρέωσης. Αρμόδια Υπηρεσία του ΝΠΙΔ του Φορέα, η οποία εξουσιοδοτείται στην πραγματοποίηση της προμήθειας, υπηρεσίας ή έργου
2 Απόφαση Έγκρισης για την πραγματοποίηση της προμήθειας, υπηρεσίας ή εκτέλεσης έργου και την αντίστοιχη προϋπολογιζόμενη δαπάνη, στην οποία θα περιγράφεται το είδος, ο σκοπός και οτιδήποτε άλλο είναι απαραίτητο για την τεκμηρίωση της ανάγκης υλοποίησης των παραπάνω. Στην περίπτωση αιτήματος έγκρισης πολυετών δαπανών, απαιτείται επιπλέον και ο επιμερισμός της δαπάνης σε κάθε ένα από τα έτη υλοποίησης.
3
4
5

Διαδικασίες

Α/Α Βήμα Διαδικασίας Θεσμικό Πλαίσιο- Διοικητική πρακτική Εμπλεκόμενος Αρμόδιος Χρόνος Διεκπεραίωσης Βήματος
1 Ελέγχεται στο αίτημα απόφασης ανάληψης υποχρέωσης, εάν:

α) το ποσό της δαπάνης είναι εντός των ορίων της σχετικής πίστωσης

β) η δαπάνη είναι νόμιμη και αν υπάρχει στον προϋπολογισμό εγγεγραμμένη σχετική και επαρκής πίστωση

γ) το αίτημα του διατάκτη για την έκδοση σχετικής απόφασης προηγείται οποιασδήποτε άλλης ενέργειας πραγματοποίησης της δαπάνης

δ) τα διοικητικά όργανα ενήργησαν σύμφωνα με τους καθορισμένους από το νόμο ή τις κανονιστικές αποφάσεις τύπους, όρους και προϋποθέσεις και εντός της εξουσίας, που τους έχει παρασχεθεί. Ο εν λόγω έλεγχος δεν συνιστά έλεγχο σκοπιμότητας, αλλά περιορίζεται στα τυπικά θέματα νομιμότητας της διοικητικής πράξης, χωρίς να επεκτείνεται σε θέματα ουσίας ή κρίσεως των ενεργειών

ν. 4270/2014

Π.Δ. 80/16

Υπάλληλος τμήματος Προϋπολογισμού Αυθημερόν
2 Σύνταξη Βεβαίωσης παρά πόδας του Σχεδίου Απόφασης Ανάληψης Δαπάνης ότι το ποσό της ανωτέρω δαπάνης, του συγκεκριμένου λογαριασμού είναι εντός του διαθέσιμου προϋπολογισμού του αντίστοιχου έτους. Υπάλληλος τμήματος Προϋπολογισμού και ελέγχου των πιστώσεων και Υπογραφή από τον ΠΟΥ (Προϊστάμενος Οικονομικών Υπηρεσιών) Αυθημερόν
3 Εάν δεν επαρκούν οι πιστώσεις για την συγκεκριμένη δαπάνη προχωρούμε σε σύνταξη εισήγησης προς το αρμόδιο όργανο (Διευθύνων Σύμβουλος ή ΔΣ) για Αναμόρφωση και Ενίσχυση του απαραίτητου λογαριασμού του προϋπολογισμού Υπάλληλος τμήματος Προϋπολογισμού και ελέγχου των πιστώσεων και Υπογραφή από τον ΠΟΥ και το αρμόδιο όργανο Αυθημερόν
4 Προώθηση υπογεγραμμένου σχεδίου απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, με τη σχετική βεβαίωση του Προϊσταμένου Οικονομικών Υπηρεσιών, προς τον διατάκτη και ανάρτηση στο διαδίκτυο (πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ»), ώστε να λάβει μοναδικό αριθμό διαδικτυακής ανάρτησης (ΑΔΑ) που αναγράφεται επί του σώματος αυτής. (παρ 3 άρθρο 3 του ΠΔ 80/2016). Παράλληλα, το ποσό της δαπάνης δεσμεύεται, μέσω του πληροφοριακού συστήματος (ΠΣ) του φορέα, στον προϋπολογισμό, λαμβάνοντας απο το ΠΣ μοναδικό αριθμό καταχώρησης (αριθμός δέσμευσης) Υπάλληλος τμήματος Προϋπολογισμού και ελέγχου των πιστώσεων και Υπογραφή από τον ΠΟΥ
5

Μητρώα που τηρούνται

Ηλεκτρονικές καταχωρήσεις στο Μητρώο Δεσμεύσεων του Φορέα